Jak rozpoznać opóźniony rozwój mowy u dzieci?

Są takie logopedyczne tematy, które zaprzątają głowę rodzicom wielu małych dzieci. Jednym z nim jest z pewnością kwestia pojawienia się PIERWSZYCH SŁÓW oraz tego ILE POWINNO ICH BYĆ W SŁOWNIKU DZIECKA.

Zastanawiasz się jak rozpoznać opóźniony rozwój mowy u dziecka?

Mimo że bez problemu znajdziesz wiele książek i artykułów w Internecie dotyczących tzw. NORM ROZWOJOWYCH, zapewniamy, że nie powinny być one jednym wyznacznikiem, który pomoże Ci określić, jak funkcjonuje Twój szkrab.

Dlaczego tak się dzieje?

Dla rozwoju mowy ważne są BAZOWE UMIEJĘTNOŚCI, które stanowią fundament dla pojawienia się świadomie wypowiadanych słów.

Do słownika dziecka zaliczamy także WYRAŻENIA DŹWIĘKONAŚLADOWCZE oraz różnego typu UPROSZCZONE WYRAZY.

W przypadku dzieci z obciążeniami okołoporodowymi, czy występującymi w pierwszych miesiącach życia, normy zawsze będą inne, niż wtedy, gdy nie ma żadnych trudności.

Znaczenie ma także środowisko, w którym rozwija się Maluch. Coraz częściej pracujemy z migrantami, dziećmi pochodzącymi z rodzin wielojęzycznych. Zmiana otoczenia także ma wpływ na rozwój komunikacji.

Mając na uwadze całokształt rozwoju dziecka, "CZERWONYMI FLAGAMI" z pewnością powinno być brak:

  • wskazywania palcem,

  • kontaktu wzrokowego,

  • chęci do wspólnej zabawy,

  • gaworzenia,

  • reakcji na imię,

  • pierwszych słów w okolicy pierwszych urodzin dziecka,

  • tzw. holofraz, tj. zestawień dwuwyrazowych ok. 2 roku życia dziecka,

  • normatywnego oddychania,

  • domknięcia buzi,

  • prawidłowej pozycji spoczynkowej języka,

  • umiejętności picia z otwartego kubka, czy możliwości jedzenia pokarmów o różnej konsystencji.

Jak zatem sprawdzić, czy rozwój mowy dziecka jest opóźniony i wymaga terapii, czy jest to jedynie wynik pewnych czynników, zatem nie ma powodu do niepokoju? Najlepiej spotkać się z logopedą, aby porozmawiać o swoich wątpliwościach. Zapraszamy!