Czym jest opóźniony rozwój mowy, a czym zaburzenia ze spektrum autyzmu?
Brak mowy werbalnej często jest niepokojącym sygnałem. Świadczy o tym, że rozwój dziecka nie przebiega harmonijnie. Rodzice, poszukując przyczyny tego stanu często zastanawiają się, czy taka sytuacja nie jest jednym z objawów autyzmu. Mimo że maluchy ze spektrum często mają trudności z komunikacją, to jest to zaledwie jeden z wielu aspektów ich funkcjonowania, który przebiega inaczej niż u dzieci neurotypowych. Dlatego nie łączy się opóźnionego rozwoju mowy z autyzmem, a podczas diagnozy przeprowadza się wnikliwą diagnozę różnicową.
Co odróżnia ASD od innych logopedycznych zaburzeń?
U dzieci ze spektrum można zaobserwować kilka z wymienionych lub też większość z poniższych cech. Należą do nich:
brak umiejętności utrzymywania kontaktu wzrokowego;
brak spontanicznej potrzeby dzielenia z innymi osobami radości, zainteresowań lub osiągnięć
preferencje do samodzielnego działania i niski poziom zainteresowania interakcjami społecznymi;
ubogie wykorzystanie gestu wskazywania palcem;
patrzenie na otoczenie i osoby bez żywego zainteresowania nimi;
potrzebę silnej stymulacji różnych zmysłów lub przeciwnie dążenie do ich ograniczenia;
silne przywiązanie do rutyny;
wybiórczą reakcję na swoje imię;
ograniczoną mimikę twarzy;
typ zabawy nieadekwatny do wieku rozwojowego;
bardzo ograniczone zainteresowania.
U dzieci w tzw. normie rozwojowej zazwyczaj nie występują tego typu trudności, a jeśli się pojawiają, to przy odpowiedniej stymulacji dosyć szybko ulegają wygaszeniu. Terapia mowy w przebiegu spektrum autyzmu często musi rozpocząć się od innego typu wspomagania jak integracja sensoryczna, czy trening regulacji emocji oraz umiejętności społecznych. Dlatego też zachęcamy wszystkich rodziców, których dzieci mają opóźniony rozwój mowy do umówienia się na diagnozę logopedyczną. Takie spotkanie pozwala rozwiać wszystkie wątpliwości.